Dagtocht Naarden Vesting

6 augustus 2020

Samen met Jan  en Friso  ging ik  mee om een tochtje te varen naar  Naarden , waar ik zelf woon en graag eens met de kano naar toe wilde varen. We waren om 12.00 bij de loods en vertrokken om 12.30. Eerst het Gooimeer over, door de schelp naar de jachthaven van Naarden. We hadden prachtig weer en rustig water en af en toe mooie golven  van langsvarende boten. Jan had het goed bedacht om er bij de botenhelling van de jachthaven Naarden over te dragen.Dat ging vlot en zonder moeite. De kajak op de karretjes richting de trekvaart van Naarden. Het was 700 m lopen plm. 20 min .  Ik was wel blij dat ik mijn mini karretje even had ingeruild voor een club-karretje ! Dat liep soepeltjes. ( ik ga er ook maar 1 aanschaffen denk ik )Bij de trekvaart aangekomen eerst maar even onze lunch nuttigen in de schaduw. Daarna een plekje gezocht om de trekvaart in te plonzen. Tot mijn schrik kwam ik er achter dat het niet makkelijk is om zonder peddel verder te gaan .BAAAALEN !!  πŸ˜’ Die peddel lag dus nog hopelijk bij de botenhelling . Er zat niks anders op dan terug  te lopen in de hitte naar de jachthaven. Helaas geen lift in de warmte. πŸ₯΅ Maar gelukkig stond mijn peddel nog geduldig op mij te wachten.  Pffffft . Terugweg had ik mazzel en kreeg wel een lift van een  aardige gentleman , en mijn peddel mocht ook mee .πŸ˜‚ Dat scheelde weer tijd en zweetdruppels. De mannen hadden geduldig op mij gewacht . Jan ging als eerste met de Himalaya start te water. En Friso en ik namen het zekere voor het onzekere . Op naar de vesting !  Het is een mooi gezicht om zelf eens de vesting te zien van af het water en “gids” te zijn voor de mannen  op bekend gebied voor mij.

Via de oude haven voeren we langs de mooie hoge muren/ wallen de vesting binnen. Door de oude sluis naar de nieuwe haven  ,  vroeger zeepoort.  / naar de Zuiderzee  Toen richting Fort Ronduit  . Daar om heen gevaren , en de buitengrachten door naar de andere kant van de vestingwerken. Daar gingen we de boot weer even uit om af te koelen op een mooi zwemplekje. Daarna weer terug via de trekvaart en vonden een betere uitstapplaats .Alleen wat verder lopen nu ,  ( ik zal eens een praatje maken met gemeente voor kano steiger πŸ˜ƒ) En zo gingen we via de jachthaven weer terug naar de club.  ArrivΓ© : 18.00. Het was een heerlijke dag en tocht  , maar we moeten ook nog de andere kant van de vesting bevaren /kijken. Dus wie is er nieuwsgierig geworden ?